پادکست حقوقی صاحب اندیشه

آدرس : تهران ، فلکه دوم صادقیه ، برج افق ، طبقه ششم ، واحد ۶۰۴

چگونه و در چه شرایطی می توان طلاق غیابی گرفت؟ (همراه با پادکست)

یکی از اموری که امروزه بسیار باب شده است طلاق غیابی است. بسیاری از جوانان در صورت عدم سازگاری با همدیگر اقدام به طلاق غیابی می کنند. اگر شما می خواهید کمی در مورد این نوع طلاق و شرایطی که زوج ها می توانند تقاضای طلاق غیابی بدهند را بدانید با ما در این مقاله همراه باشید تا به طور کامل این مسئله را بررسی نماییم. در این مقاله موسسه حقوقی صاحب اندیشه همراه ما باشید.

چه نوع طلاقی غیابی خوانده می شود؟

اگر زن  و مرد با توجه به مشکلات موجود در زندگی زناشویی خود و عدم تحمل هر کدام از طرفین اقدام به طلاق نمایندو این کار با توافق هر دو صورت بگیرد این طلاق را توافقی می گویند. اما اگر یکی از طرفین در دادگاه بنا به هر دلیلی در دادگاه حضور پیدا نکند و امکان دفاع از خود را نیز نداشته باشد و یا ابلاغیه دادگاه برای او ارسال نشود و او نیز وکیل معرفی ننماید رایی که صادر می شود، غیابی است و طرف مقابل می تواند ظرف مدت بیست روز به همان شعبه دادگاه برای اعتراض اقدام نماید که به این کار اصطلاحا واخواهی گفته می شود.

آیا مرد می تواند طلاق غیابی بگیرد؟

هنگامی که صحبت از طلاق به میان می آید همه فکر می کنند که فقط زن حق دارد که دادخواست طلاق بدهد. اما این نکته را هیچ گاه فراموش نکنید که حق طلاق در فقه اسلامی با مرد است و همه مردان در صورتی که در سند ازدواج حق طلاق به زن داده نشده باشد می توانند به دادگاه مراجعه کنند و تقاضای حکم طلاق بدهند. در طلاق غیابی نیز وضع به همین منوال است.

اگر مردی دادخواست طلاق بدهد چه زن در دادگاه حضور پیدا کند و چه حضور پیدا نکند می تواند همسرش را طلاق بدهد. اما ذکر این نکته هم ضرورت دارد که بدانید حکم طلاق در صورتی صادر می شود که مرد تمامی حقوق همسرش را مانند مهریه و نفقه و اجرت المثل را پرداخت کرده باشد.

اما در قانونی جدید در صورت عدم حضور زن ممکن است حکم صادر نشود و پرونده طلاق همچنان باز بماند. در اینجا ذکر این نکته ضرورت دارد که گفته شود رای دادگاه در خصوص طلاق از طرف مرد، گواهی عدم سازش نامیده می شود و اعتبار سه ماهه دارد. اما همین رای در خصوص پذیرش درخواست طلاق از طرف زن حکم طلاق نامیده می شود و اعتباری شش ماهه دارد.

چه زمانی زن می تواند تقاضای طلاق غیابی بدهد

  • یکی از مواردی که هر زنی می تواند در آن زمان دادخواست طلاق غیابی بدهد مفقود الاثر بودن مرد به مدت طولانی پنج سال است.
  • اگر مردی تمامی شروط ذکر شده در عقدنامه را امضا کند اما باز هم به مدت شش ماه منزل را ترک کند باز هم زن می توند به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای طلاق کند و حکم غیابی برای طلاق بگیرد.
  • زنانی که هنگام ازدواج از همسر خود وکالت تام داشته باشند می تواند با انتخاب یک وکیل مراحل طلاق توافقی را انجام دهد و طلاق بگیرد. در اینجا این نکته را یاد آور می شویم که این نوع طلاق توافقی محسوب می شود نه غیابی.
  • یکی دیگر از شرایط طلاق برای زن این است که اگر طلاق نگیرد دچار عسر و حرج می شود. یعنی این که زن زندگی پر از مشقت و سختی را می گذراند و در صورت جدانشدن ممکن است دچار مشکل شود.

چک سفید امضا و ماهیت حقوقی آن چیست؟ (همراه با پادکست)

 

عسر و هرج چیست؟

  • عسر و هرج در قوانین اسلامی حالتی است که زن توان زندگی با مرد را ندارد و برای زن دشواری بسیاری را به وجود می آوردو زن با ارائه یکی از این موارد زیر می تواند تقاضای طلاق نماید.
  • اگر مرد به مدت شش ماه کامل یا نه ماه متناوب و یا یک سال بدون هیچ دلیلی زندگی با همسر را ترک نماید.
  • اعتیاد مرد به یکی از مواد مخدر و مشروبات الکلی. اگر مرد اعتیاد خود را ترک نماید و دوباره به مصرف مواد روی آورد همسر می تواند تقاضای طلاق نماید.
  • زندانی شدن مرد به مدت پنج سال ویا بیشتر. اگر مردی بنا به هر دلیل به زندان بیافتد و در این زمان برای همسر وی مشکلات مالی و سختی هایی به وجود بیاید، زن می تواند تقاضای طلاق نماید.
  • کتک زدن زن توسط مرد طوری که قابل تحمل نباشد.
  • ابتلا به هر نوع بیماری روانی و صعب العلاج. اگر پزشکی تشخیص بیماری برای مرد داد که در آن بهبودی مشاهده نشود و در این راستا زن دچار تنگی و سختی شود می تواند تقاضای طلاق نماید.
  • خودداری از آمیزش، توهین به همسر، ازدواج دوباره و یا ارتباط نامشروع و وفادار نبودن به زندگی مشترک. در این موارد همه زنان می توانند با استناد به دلایل حقوقی تقاضای حکم طلاق کنند.

طلاق غیابی برای افراد مقیم خارج از کشور چگونه است؟

اگر زنی در خارج از کشور ادعا کند که همسرش مدت طولانی است که مجهول المکان است باید وکیل ایرانی استخدام کند و کارهای مربوط به طلاقش را توسط یک وکیل ایرانی به انجام برساند. ذکر این نکته هم بسیار ضروری است که مراحل طلاق این فرد هم باید در کشور ایران انجام بگیرد نه در کشوری که زن در آن مقیم است.

بعد از طلاق غیابی آیا امکان بازگشت وجود دارد؟

اگر مردی پنج سال تمام مجهول المکان باشد و در این مدت همسر تقاضای طلاق نماید و حکم صادر شود زن باید عده وفات را نگه دارد یعنی مدت سه ماه و ده روز از ازدواج مجدد خودداری نماید. اما اگر در مدت عده همسر زن پیداشود و خواهان بازگشت به زندگی قبل خود شود، می تواند بدون توجه به حکم طلاق به زندگی عادی خود برگردد و اثر طلاق از بین می رود. اما اگر مدت عده سپری شود و بعد از آن مرد پیدا شود دیگر نمی تواند به زندگی سابق خود بازگردد و هیچ حقی بر همسر خود ندارد.

بعضی نقایص در دادخواست طلاق غیابی

در بعضی از دادخواست ها برای طلاق از نوع غیابی زن می تواند با ارائه مدارک دروغین قصد فریب دادگاه را داشته باشد. مثلا در بعضی از دادرسی ها زن ادعا می نماید که همسر وی مجهول المکان است و یا زندگی مشترک را ترک کرده است. در این گونه موارد قانون گذار محترم برای جلوگیری از تبعات سوء این ادعای زن را ضعیف می شمارد و از زوجه می خواهد که حتما آخرین اقامتگاه مرد را اعلام نماید و پس از تحقیق گسترده و اطمینان به تصمیم گیری می پردازد.

در بعضی از موارد هم به ادعای زن اکتفا نمی کند و از طریق بستگان سببی و نسبی و فرزندان مشترک و شهود از این گفته زن اطمینان کافی را به دست می آورد.حتی در بعضی از موارد از طلاق زن به ایجاد مدارک دروغین برای عسر و هرج می پردازد که قانون گذار برای این موارد هم باید اطمینان کافی از درستی سخنان زن و ارائه مدارک مستند را به دست آورد و سپس حکم به طلاق دهد. اما ذکر این نکته بسیار مهم است که دامنه عسر و هرج در میان شعبه های مختلف و قضات محترم دادگستری بسیار متفاوت است.

حضانت فرزند بعد از ازدواج مادر با چه کسی است؟

یعنی این که بعضی از قضات مواردی را شامل عسر و هرج می دانند و بعضی دیگر همان موارد را شامل عسر و هرج نمی دانند. در این موارد زن باید زندگی خود را به قضاوت دادگاه بگذارد و ادعای خود را ثابت نماید. اما توجه نمایید که این کار یکی از سخت ترین موارد برای زنان در مطالبه حق طلاق است.برای اجرای حکم طلاق غیابی و جاری شدن صیغه طلاق زن باید ضامن معتبر معرفی نماید و به اصطلاحی تامین بسازد، در غیر این صورت هم حکم طلاق متوقف می شود.

بعد از طلاق غیابی آیا می توان ازدواج مجدد کرد؟

برای زنانی که درخواست طلاق غیابی کرده اند و با توجه به اسناد و مدارک مربوطه و تمامی مراحلی که گفته شد و بعد از سپری شدن دوران عده که مدت آن برای زنان سه ماه و ده روز است هر زنی حتی اگر باکره باشد می تواند بدون نیاز به اجازه پدر و جد پدری خود ازدواج مجدد نماید. اما اگر در ایام عده  رجعیه  باشد و یکی از طرفین فوت کند نفقه زن بر عهده مرد است و از همدیگر ارث هم می برند.

منبع : ویکی‌پدیا ، دانشنامه آزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *