پادکست حقوقی صاحب اندیشه

آدرس : تهران ، فلکه دوم صادقیه ، برج افق ، طبقه ششم ، واحد ۶۰۴

تاثیر قیمت سکه بر تعداد زندانیان مهریه به چه صورت می باشد؟

افزایش و کاهش بازار سکه و طلا بر بسیاری از چیزها در جامعه اثرگذار است. از این دست می توان به افراد بدهکار بابت مهریه اشاره کرد. امروزه قیمت روز افزون سکه باعث ایجاد دردسر برای بدهکاران مهریه شده است. اگر شما از جمله افرادی هستید که با افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه درگیر هزار خم دادگاه شده اید در این مقاله ما را همراهی کنید. موسسه حقوقی صاحب اندیشه در این مقاله شما را با این مشکل و البته راه حل آن کمی آشنا خواهیم کرد تا در صورت کلنجار رفتن با آن بتوانید بهتر مشکل خود را حل نمایید.

 قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه

یکی از مشکلات بزرگی که جامعه کنونی ما به آن مبتلا است قصه هزاران شب چشم و همچشمی است. این قصه که از هزار و یک شب گذشته و به هزاران شب رسیده است در همه امور زندگی خودنمایی می کند. مثل خرید خانه و یا خودرو. شاید بعضی از همچشمی ها باعث پیشرفت افراد شود اما وقتی چشم و همچشمی در مواردی که اشخاص توانایی انجام آن را ندارند آنان را دچار آنچنان گرفتاری می کند که بیا و ببین. یکی از این مشکلات قبول پرداخت مهریه سنگین از طرف خانواده پسر است.

در هنگام ازدواج همه با گفتن اینکه مهریه را کی داده و کی گرفته این مشکل بزرگ را حل نکرده باقی می گذارند و بعد از ازدواج با پیش آمدن کوچکترین تضاد در زندگی، دختر خانم ها مهریه خود را اجرا می گذارند و از آنجایی که مهریه عندالمطالبه است این مشکل گریبان گیر آقایان شده و در صورت عدم پرداخت، این افراد را راهی زندان می کند.

اما با افزایش قیمت سکه بسیاری از خانم ها با پا پیش گذاشتن برای گرفتن مهریه و اقدام به جدایی بازار طلاق را رونق بخشیده اند و از طرفی همچون بسیاری از آقایان که در پرداخت این حق شرعی خانم ها دچار ناتوانی هستند، روانه زندان ها شده اند. با این اوصاف می بینید که قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه یعنی چه.

چگونگی حل مشکل

با اینکه مهریه حق مسلم زن است و آن را ضامن خوشبختی زنان در نظر می گیرند. اما اگر افرادی در زندگی مشترک خود دچار مشکل شدند آیا واقعا مهریه می تواند چاره گشای این مشکل شود. با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از خانم ها با پیش آمدن کوچکترین مشکل اقدام به اجرایی کردن مهریه خود می کنند اما اگر همسر در دادن مهریه کوتاهی کند و یا اینکه به علت مسائل مالی از دادن آن سرباز زند، در آن زمان مشکل را چگونه باید حل کرد. با توجه به اینکه مهریه حق زن است و قانون از این حق حمایت می کند. در این موقع زنان می توانند به قانون متوسل شده و کار را از راه های قانونی پیگیری کنند.

حمایت از زنان یا حمایت از زندانیان مهریه

بعد از افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه قانون به فکر راهکاری برای جلوگیری از این افزایش شد. در گذشته بعد از اینکه خانم به دنبال درخواست مهریه برای آقایی که استطاعت مالی داشت قانون مهریه را قسط بندی می کرد و خانم ها می توانستند  بنا به وسع مالی مرد از ماهی یک ربع سکه تا حدود دو سکه از مهریه خود را بگیرند، اما بعد از به اوج رسیدن قیمت سکه بسیاری از آقایان  توانایی این حدود از سکه را هم ندارند برای همین تقاضای تعدیل اقساط مهریه را می دهند.

به عنوان مثال کسی که در سال های گذشته ماهی یک سکه به عنوان مهریه پرداخت می کرد با افزایش قیمت سکه امسال فقط می تواند دو ماهی یک ربع سکه پرداخت نماید حال شما توجه کنید که خانمی با حدود ۱۵۰ سکه مهریه چندین سال باید به انتظار دریافت حق قانونی خود بنشیند. پس باید به فکر یک راه چاره برای جلوگیری از افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه باشیم تا هم زنان به حق مسلم خود برسند و هم از افزایش زندانیان مهریه جلوگیری شود.

نفقه چیست و مبلغ آن چقدر است؟

آیا حبس برای بدهکاران مهریه یک راهکار است

بعد از افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه قانون به این فکر افتاد که آیا واقعا برای آقایی که توان پرداخت مهریه همسر را ندارد حبس راه چاره است. با توجه به اینکه بعد از زندانی شدن همسر به خاطر ناتوانی در پرداخت مهریه نه تنها این حبس برای خانم مهریه نمی شود بلکه با زندانی شدن آقا یک خانواده بی سرپرست شده و یک عضو جوان و پویایی جامعه از کار باز می ماند و همچنین بار مالی فراوانی به دولت برای هر روز زندانی بودن این فرد وارد می شود. پس چاره چیست.

با افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه و افزایش پرونده های دادگاه برای کم کردن اقساط مهریه طبق حکمی از سوی رییس محترم قوه قضاییه، دادگاه ها ملزم به رسیدگی خارج از نوبت و بدون تعیین وقت قبلی این پرونده ها شده اند تا شاید از زندانی شدن آقایان به علت عدم پرداخت اقساط مهریه جلوگیری شود و حکم کم کردن اقساط مهریه با توجه به تمکن مالی محکوم زودتر صادر گردد و هم خانم زودتر به مهریه خود برسد و هم یک عضو جامعه بدون انجام هیچ گونه جرمی بیهوده زندانی نشود و هیچ بار اضافی مالی هم بر دولت بابت نگهداری این زندانیان وارد نیاید

حبس برای بدهکاران

بعد از اینکه پول جای خود را با سکه به عنوان مهریه عوض کرد و ملاک خوشبختی هر خانم را تعداد سکه های مهریه اش مشخص کرد بسیاری از زیبایی های آغاز زندگی مشترک در میان این همه تجملات رنگ باخت. و بسیاری از جوانان نه به خاطر اینکه ازدواج سنت پیامبر مکرم اسلام است بلکه برای به رخ کشیدن زندگی خود ازدواج می کنند. پس خیلی دور از ذهن نیست که بعد از هر اتفاق کوچک در زندگی دختر خانم ها با به اجرا گذاشتن مهریه خود آقا پسرها را تنبیه کنند و به قولی بترسانند. با بالا رفتن تعداد سکه های مهریه آیا تعداد طلاق های ثبت شده در کشور کم شده است؟ آیا واقعا تعداد سکه ها در افزایش خوشبختی زوج ها موثر است؟

اگر کمی در مورد این پرسش ها تحقیق کنید خواهید دید که با افزایش تعداد سکه مهریه و افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه رابطه مستقیم است. اما مهریه بالا دلیل محکمی برای افزایش زندانیان مهریه نیست. با توجه به اینکه قانون پرداخت مهریه را مرد تکلیف کرده است پس باید مردان هنگام ازدواج مهریه ای را قبول کنند که از عهده پرداخت آن بر می آیند. پس اگر فردی تعدادی سکه را به عنوان مهریه همسر خود قبول کرد باید به فکر پرداخت آن در هر زمانی باشد زیرا مهریه برای خانم ها عندالمطالبه است یعنی هر هنگام که زن بخواهد باید مرد آن را به همسرش تقدیم نماید. اما با افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه شما بگویید آیا مقصر زنان هستند که حق خود را می خواهند و یا مردان که هنگام ازدواج تعهدی را قبول کرده اند که از عهده آن بر نمی آیند.

چگونه قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه به هم مربوط هستند

شاید شما فکر کنید بعد از اینکه هر خانمی تقاضای دریافت مهریه خود را کرد قانون بلافاصله همسر خانم را ملزم به پرداخت مهریه کرده و در غیر این صورت و عدم پرداخت به زندان می اندازد. اما اینگونه نیست. بعد از اینکه هر خانمی تقاضای دریافت حق مهریه خود را کرد قانون با توجه به اینکه آیا مرد استطاعت مالی برای پرداخت را دارد یا نه حکم صادر می کند. اگر مرد استطاعت مالی پرداخت مهریه را نداشت و نمی توانست کار کند اما اموالی داشت که با فروش آن بتواند مهریه را پرداخت نماید مهریه همسر با فروش این اموال پرداخت می شود.

دعوای تغییر نام کوچک

 

اما اگر فرد نه استطاعت مالی داشت نه شغل، این فرد به زندان می رود و با توجه به اینکه زندانی شدن فرد هم برای زن مهریه نمی شود پس هیچ سودی برای همسر ندارد. اما اگر فردی شغل مناسبی داشت که بتواند با آن در ماه مقدار معینی از مهریه را پرداخت نماید دادگاه برای او حد مشخصی را معین می کند تا در ماه پرداخت نماید.

اما اگر فرد توانایی مالی پرداخت مهریه را داشت اما از دادن آن سر باز زد این فرد هم به زندان می افتد و تا این حق را کاملا پرداخت نماید در زندان می ماند. حال شما تصور کنید با رشد قیمت سکه فردی که در ماه یک سکه پرداخت می کرده آیا هنوز هم می تواند همان مقدار را پرداخت نماید؟ مسلما خیر. پس با افزایش قیمت سکه خواهید دید که حتی کسانی که قبلا قادر به پرداخت کمی از مقدار مهریه بودند اکنون به علت ناتوانی در پرداخت همان مقدار در زندان به سر خواهند برد.

آرزویی عمری طولانی برای منتظران مهریه

با توجه به افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه ورودی پرونده به دادگاه ها بسیار زیاد شده است. اما در اینجا ذکر این نکته ضرورت دارد که گفته شود این پرونده ها به خاطر دادخواست طلاق نیست بلکه به خاطر افرادی است که حکم قسط بندی سکه های مهریه آنها داده شده است اما به علت افزایش قیمت سکه این افراد قادر به پرداخت همان مقدار از اقساط هم در ماه نیستند. در این صورت دادگاه دادخواست کم کردن این اقساط را برای آنها صادر می کند.

برای روشن شدن موضوع بهتر است مثالی را ذکر کنیم. خانمی با داشتن مهریه ۱۰۰ سکه تقاضای درخواست مهریه اش را می کند و قانون با توجه به حقوق آقا، برای پرداخت حکم یک سکه در ماه را می دهد. بعد از افزایش قیمت سکه این آقا هم اکنون قدرت پرداخت یک سکه در ماه را ندارد و دادخواست حکم کم کردن اقساط را می دهد و دوباره دادگاه با توجه به قیمت بسیار زیاد سکه، اکنون این آقا ملزم به پرداخت ماهی یک ربع سکه می شود. حالا اگر شما حساب کنید که در حکم قبل از افزایش قیمت سکه اگر بعد از ۱۰۰ ماه آقا از زیر دین همسر خارج می شد اکنون بعد از ۴۰۰ ماه این دین را خواهد پرداخت. پس با این تفاسیر آیا نباید برای همسر این آقا آرزوی عمری طولانی را کرد تا شاید بتواند حق مسلم خود را از همسرش پس بگیرد.

بازنگری قوانین برای کاهش زندانیان مهریه

بعد از افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه قانون به فکر اقدامات مفیدی در این باره افتاد. در این اقدامات دارایی تمام زندانیان مهریه مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت اثبات ناتوانی فرد در پرداخت مهریه، فرد از زندان آزاد خواهد شد. زیرا زندانی شدن این فرد سودی به حال همسر ندارد و فقط جمعیت زندان ها را افزایش می دهد. البته قابل ذکر است که فقهای دین مبین اسلام هم به این نکته بسیار تاکید داشته اند که مرد باید مهریه را تقبل کند که از عهده پرداخت آن برآید. اما بعضی از افراد هم هستند که حتی برای مهریه ۱۰ سکه در زندان به سر می برند و با افزایش قیمت سکه اوضاع این افراد بدتر هم شده است و این قانون به آنها کمک می کند تا از این دردسر رهایی پیدا کنند.

منبع : ویکی‌پدیا ، دانشنامه آزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *