پادکست حقوقی صاحب اندیشه

آدرس : تهران ، فلکه دوم صادقیه ، برج افق ، طبقه ششم ، واحد ۶۰۴

نکات مهم درباره قراردادهای حقوقی

نکات مهم درباره قراردادهای حقوقی

نکات مهم قراردادهای حقوقی، همان طور که می‌دانید برای شروع یک کار همیشه وجود یک توافق و قرارداد میان طرفین ضروری است و این غیر قابل انکار است.

به این دلیل که قرارداد در روابط طرفین اهمیت بالایی دارد و سود و زیان دو طرف به آن وابسته است، بهتر است به نکاتی که در تنظیم هر قرارداد لازم است، بیشتر توجه کنید.

در این مقاله به 10 نکته مهم از پر ‌اهمیت‌ترین نکاتی که برای نوشتن همه قراردادها ضروری هستند اشاره شده است، تا شما با آگاهی کامل از این موارد، کمتر به اشتباه بیافتید.

  1. مطابق بودن کلیه قراردادها با نظم عمومی

اولین نکته‌ از نکات مهم قراردادهای حقوقی که باید به آن توجه کنید این است که قرارداد‌ها به دو صورت هستند، معین و نامعین. قراردادهای معین قراردادهایی هستند که قانون ضوابط و مقررات مختص به آن را پیش بینی نموده است ولی قراردادهای نامعین قراردادهایی هستند که در قانون، از آن‌ها نام برده نشده است.

اما مطابق ماده ۱۰ قانون مدنی طرفین می‌توانند این نوع قراردادها را منعقد کنند، به این شکل که با توافقاتی که بین طرفین صورت می‌گیرد، مفاد آن هم شکل می‌گیرد اما توجه کنید که مفاد قرارداد نباید برخلاف نظم عمومی باشد. با موسسه حقوقی صاحب اندیشه همراه باشید

۲عدم توافق برخلاف قواعد آمره

به طور کلی در قوانین، دو دسته از مقررات وجود دارد.

دسته اول آن، قوانین آمره نامیده می‌شود که این دسته قوانین غیر قابل تغییر هستند و طرفین قرارداد نمی‌توانند با توافقاتی که بین آن‌ها صورت می‌گیرد، این قوانین را تغییر دهند.

برای مثال یکی از قوانین آمره این است که طرفین یک قرارداد باید اهلیت داشته باشند به این معنا که عاقل، بالغ و رشید باشند، توجه کنید که طرفین نمی‌توانند با توافق خود این را تغییر داده و با شخصی که فاقد عقل است قراردادی منعقد نمایند؛ زیرا این ماده از قانون از قوانین آمره است.

دسته دوم از مقررات، قوانین تکمیلی هستند که طرفین می‌توانند با توجه به توافقاتی که بین خود و طرف مقابلشان وجود دارد این دسته از مقررات را تغییر بدهند. به این توضیحات در تنظیم قراردادهایتان توجه کنید که مقرراتی که قصد تغییر آن‌ها را دارید از قوانین آمره هستند یا تکمیلی.

۳ذکر تاریخ و شماره قرارداد

در قراردادهایی که بین خودتان منعقد می‌کنید حتماً تاریخ و شماره قرارداد را درج کنید، شاید برای شما این موضوع بی اهمیت جلوه کند ولی شما باید بدانید که وجود تاریخ در قرارداد‌ها بسیار مهم است.

مثلاً ممکن است شخصی که با او قرارداد منعقد کرده‌اید بعد از زمان انعقاد آن قرارداد، دچار جنون شود.

به موجب قانون شخص مجنون اهلیت انعقاد قرارداد را ندارد، حالا فرض کنید شخصی که قرارداد به ضرر اوست ادعا می‌کند که در لحظه انعقاد قرارداد طرف مقابل شما مجنون بوده است.

بنابراین قرارداد باطل می‌باشد. اما اگر این قرارداد دارای تاریخ باشد نمی‌توان به این دلیل آن را باطل اعلام کرد، زیرا تاریخ جنون بعد از تاریخ انعقاد قرارداد بوده و هیچ خللی به صحت قرارداد وارد نمی‌کند.

۴تعاریف اصطلاحات تخصصی

دقت کنید اگر قرارداد شما از جمله قراردادهای تخصصی مانند قراردادهای مربوط به پروژه‌های نفتی است مطمئناً، شامل کلماتی خواهد بود که عموم مردم متوجه آن نمی‌شوند.

در این طور موارد بهتر است در قرارداد، یک بند را به نام تعاریف اضافه کنید و در آن، واژه‌های تخصصی را تعریف کرده و موضوعات کلیدی و مهم را در آن ذکر کنید.

۵تعیین نام و عنوان

هر نوع قراردادی که بین طرفین منعقد می‌گردد باید یک نام و عنوان داشته باشد، به این معنا که در زمان انعقاد قرارداد حتماً باید تعیین کنید که نام قرارداد منعقد شده بین طرفین چیست؟ آیا قرارداد خرید است یا وکالت یا اجاره و غیره.

این موضوع بسیار اهمیت دارد چرا که با تعیین عنوان و نام برای قراردادتان، قوانین و مقررات موجود در در مورد آن عقد، بر قرارداد شما جاری خواهد بود.

مگر اینکه شما ثابت کنید از انعقاد قرارداد قصد دیگری داشته اید و به اشتباه نام دیگری برای آن انتخاب کرده‌اید، در این حالت قرار داد شما تابع قصد شما خواهد بود.

برای مثال اگر شما برای فروش خانه پدری‌تان به برادر خود وکالت می‎دهید اما اشتباها نام مبایعه نامه بر آن قرار می‌دهید، قرارداد منعقده میان شما در صورتی که شما ثابت کنید قصد بیع نداشته اید وکالت در فروش خواهد بود نه بیع.

۶مشخص نمودن دقیق طرفین قرارداد

نکته دیگر تعیین طرفین قرارداد است. شما باید دقت داشته باشید که در هر قرارداد باید طرفین آن قرارداد را به صورت واضح و کامل تعیین کنید.

قرارداد حداقل بین دو نفر تشکیل و منعقد می‌شود و فرض انعقاد قرارداد یکجانبه غیر ممکن است. البته قرارداد می‌تواند بیش از دو طرف هم داشته باشد، در هر صورت در قراردادهای خود حتماً طرفین آن قرارداد را تعیین کنید.

به طور کامل مشخصات مربوط به طرفین قرارداد را در آن ذکر کنید، مشخصاتی از جمله نام و نام خانوادگی، آدرس و محل سکونت و غیره.

۷تعیین سمت افراد

بعلاوه طرفین قرارداد را که تعیین نمودید و مشخصات آن‌ها را هم در قرارداد به طور کامل بیاورید. باید سمت آن‌ها را هم در قرارداد درج کنید زیرا یک قرارداد ممکن است از طرف شخص اصیل، یعنی شخصی که قرارداد برای او منعقد می‌شود و یا از جانب نماینده اش منعقد می‌شود.

در نتیجه در هر قرارداد باید مشخص کنید که قرارداد را طرف مقابل با چه سمتی منعقد می‌کند. مثلاً باید بنویسید طرف اول آقای… با نمایندگی خانم…

۸قید نام ضامن در قرارداد

در بعضی از قراردادها ممکن است افرادی به عنوان ضامن در قرارداد وجود داشته باشند که در این حالت باید نام ضامن این قرارداد در آن به صورت دقیق و کامل قید گردد و مشخصات آن‌ها در قرارداد بیاید.

۹قید تضمینات داده شده در قرارداد

به علاوه وجود ضامن در قرارداد ممکن است تضمیناتی هم از طرفین قرارداد گرفته شده باشد برای مثال در اکثر قراردادهای کاری از کارمند و یا کارگر سفته‌هایی بابت استخدام اخذ می‌شود که در این صورت باید مشخصات سفته و یا سایر اسناد تجاری که اخذ گردیده در قرارداد ذکر شوند.

 

۱۰قید عبارت تضمین بابت حسن انجام کار در قرارداد

دقت کنید در صورتی که در یک قرارداد، سندی تجاری را به عنوان حسن انجام کار به عنوان تضمین به طرف مقابل می‌دهید، حتماً در آن سند تجاری شماره قرارداد را درج نمایید. همچنین در سند قید نمایید که این تضمین بابت حسن اجرای قرارداد به طرف مقابل شما در این قرارداد واگذار شده است و غیر قابل انتقال به اشخاص ثالث است.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که توضیح داده شد، توصیه می‌شود برای عقد قراردادهایتان و دریافت اطلاعات حقوقی صحیح تنها از مراکز معتبر و قانونی استفاده کنید.کارشناسان ما شما را در صاحب اندیشه یاری خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *