پادکست حقوقی صاحب اندیشه

آدرس : تهران ، فلکه دوم صادقیه ، برج افق ، طبقه ششم ، واحد ۶۰۴

وکیل ثبت احوال

یکی از مهم ترین مسائل حقوقی که برخی افراد با آن دست و پنجه نرم میکنند دعاوی مربوط به ثبت احوال است. به این منظور افرادی که تخصصی در این موارد ندارند میتوانند با در اختیار گرفتن وکیل ثبت احوال روند کار خود را پیش ببرند. برخی از دلایلی که افراد به ثبت احوال مراجعه میکنند تغییر نام و نام خانوادگی، ابطال واقعه فوت و یا دعوای ابوت یا بنوت میباشد.

به هر دلیلی که فکر میکنید نیاز به وکیل ثبت احوال دارید یا نیاز به مشاوره در این زمینه دارید میتوانید با مراجعه و یا تماس با موسسه حقوقی صاحب اندیشه و مشاوره با وکیل ثبت احوال، راهنمایی های لازم را دریافت کنید. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از اقدام به طرح دعاوی مورد نظر با یک وکیل ثبت احوال مشورت کنید. در ادامه به بررسی دعاوی فوق میپردازیم پس با ما همراه باشید.

دعوای تغییر نام

همانطور که میدانید یکی از شایع ترین دعاوی مربوط به ثبت احوال دعوای تغییر نام است. برخی از افراد ممکن است بنا به دلایلی از نام و نام خانوادگی خود راضی نباشند. نام افراد توسط خود آن ها انتخاب نمیشود و ممکن است افراد بخواهند نام دلخواه خود را انتخاب کنند و یا ممکن است نام و یا نام خانوادگی شخص مناسب نباشد یا معنی جالبی نداشته باشد و یا طولانی باشد.

در این حالت افراد میتوانند بعد از سن قانونی نسبت به تغییر نام و یا نام خانوادگی خود به ثبت احوال مراجعه کنند.

مدارک مورد نیاز جهت تغییر نام و نام خانوادگی

  • اصل شناسنامه و دوبرگ تصویر از تمامی صفحات
  • تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام. (نام، نام خانوادگی یا هر دو)
  • ارائه اجازه نامه تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی از پدر یا جد پدری برای فرزندان بزرگ که قصد دارند از نام خانوادگی هر یک از آن ها استفاده کنند.
  • ارائه اجازه نامه تنظیم شده در دفاتر رسمی از دارنده حق تقدم نام خانوادگی مورد درخواست. (تبصره: تنظیم اجازه نامه های مذکور در ادارات ثبت احوال نیز امکان پذیر است.)
  • بانوانی که قصد دارند از نام خانوادگی همسر خود استفاده نمایند میبایست مدارک ذیل را ارائه نمایند.
  • تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام خانوادگی
  • اصل و تصویر شناسنامه متقاضی
  • اجازه نامه شوهر
  • اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه شوهر و قباله نکاحیه. همچنین افرادی که دارای نام خانوادگی قابل تغییر میباشند میتوانند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل اقامت نسبت به درخواست تغییر نام خانوادگی خود اقدام کنند.
  • افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد میباشند میتوانند جهت تغییر نام خانوادگی خود اقدام کنند.
  • افراد 18 سال به بالا
  • قیم یا وصی برای اطفال تحت سرپرستی خود با ارائه مدارک مستند که سمت وی احراز شده باشد.
  • پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال در صورتی که نام خانوادگی پدر تغییر کرده باشد. اگر برای انجام مراحل فوق تخصص های لازم را ندارید وکیل ثبت احوال میتواند شما را در این مسیر یاری کند.
دعوای ابوت یا بنوت

یکی از دعاوی که گاها پیش می آید دعوای ابوت یا بنوت میباشد. حق بنوت به حقی گفته میشود که فرزندان در اثر قرابت نسبی پیدا میکنند. در عین حال ممکن است که پدر حق ابوت و بنوت را انکار کند که به آن نفی نسب گفته میشود و یا اینکه فرزند دعوای اثبات نسب را اقامه کند. دعوای نسب هنگامی پیش می آید که هر یک از طرفین یعنی پدر یا فرزند نسبت به اثبات و یا نفی خویشاوندی اقدام کنند تا نسب فرزند به پدر مورد بررسی قرار بگیرد. برای اثبات این مسئله دو روش وجود دارد. روش اول اماره قانونی میباشد و روش دوم انجام آزمایش دی ان ای که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.

اثبات نسب با اماره قانونی

1- در دوران نکاح (اماره فراش)

اگر فرزند یا طفلی بعد از انحلال نکاح متولد شود آن فرزند متعلق به شوهر میباشد به شرط اینکه مادر هنوز ازدواج نکرده باشد و از تاریخ انحلال نکاح تا روز تولد فرزند بیش تر از 10 ماه نگذشته باشد مگر اینکه ثابت شود که از تاریخ نزدیکی تا زمان ولادت کمتر از 6 ماه یا بیش از 10 ماه گذشته باشد.

2- پس از انحلال نکاح

بعد از انحلال نکاح در صورتی که زن عده نکاح خود را نگه دارد و بعد از آن ازدواج کند و فرزندی به دنیا بیاید در صورتی که بیش از 10 ماه از نکاح اول گذشته باشد فرزند متعلق به شوهر دوم میباشد. اما در صورتی که از نکاح اول بیش تر از 10 ماه نگذشته باشد و از نکاح دوک تا تولد فرزند کمتر از 6 ماه گذشته باشد در آن صورت فرزند متعلق به شوهر اول میباشد.

اثبات نسب با آزمایش دی ان ای

در حالتی که از تاریخ جدایی بیش تر از 10 ماه نگذشته باشد و از تاریخ نکاح دوم تا تولد فرزند هم 6 ماه گذشته باشد در این صورت انجام آزمایش نسب فرزند را مشخص میکند.

ما در صاحب اندیشه همواره در کنار شما هستیم و همیشه امکان مشاوره حقوقی تلفنی از طریق شماره ۰۲۱۴۴۲۱۱۴۱۴ برای شما فراهم خواهد بود.

ابطال واقعه فوت

مدارک مورد نیاز دعوای ابطال واقعه فوت

  • تصویر مصدق شناسنامه (اختیاری)
  • تصویر مصدق گواهی فوت
  • کارت ملی و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی

هنگامی که شخصی فوت میکند بدیهی است که اعمال مدنی فرد فوت شده متوقف میشود و ثبت احوال هم فوت وی را ثبت و شناسنامه او را هم باطل میکند تا نسبت به رسیدگی به اموال وی تعیین تکلیف شود. طبق قانون ثبت احوال، هر فردی که فوت کند یا بعد از تولد بمیرد، فوت وی به نماینده ی ثبت احوال در نزدیکی واقعه فوت اعلام میشود تا فوت وی ثبت شود.

سپس مراتب فوت وی در سند ثبت وفات و همچنین در دفتر ثبت کل وقایع در صفحات مربوط به درگذشت پدر و مادر او و شناسنامه متوفی ثبت و امضا و مهر میگردد سپس گواهی فوت صادر و تسلیم درخواست کننده گواهی میشود که معمولا وارث میباشد. اما در برخی موارد که شخصی فوت دیگری را اعلام میکند در صورتی که بر خلاف واقعیت باشد، در این حالت هر ذینفعی میتواند به دادگاه دادخواست ابطال ثبت واقعه فوت را تقدیم کند.

همچنین در صورتی که شخصی برای مدت طولانی غایب مفقود الاثر بوده و اداره ثبت احوال وفات وی را ثبت کرده باشد و اموالش تعیین تکلیف شده باشند میتواند پس از بازگشت از دادگاه ابطال ثبت واقعه فوت به طرفیت اداره ثبت احوال را تقاضا کند. برای طرح دعاوی و یا مشاوره میتوان از وکیل ثبت احوال راهنمایی های لازم را دریافت کرد.

پرسش و پاسخ ثبت احوال

بله، با دارا بودن شرایط تغییر نام و نام خانوادگی مانند سن بالای 18 سال و دیگر شرایط ذکر شده در مقاله، این امکان وجود دارد.

خیر، کد ملی هر شخص منحصربفرد میباشد و امکان تغییر آن وجود ندارد.

خیر، امکان حذف نام فرزند از شناسنامه وجود ندارد.