پادکست حقوقی صاحب اندیشه

آدرس : تهران ، فلکه دوم صادقیه ، برج افق ، طبقه ششم ، واحد ۶۰۴

تجاوز به عنف چیست؟ (همراه با پادکست)

از جمله جرم های جنایی تجاوز به عنف است که در هر کشوری جنایت بوده و برای آن مجازات های مختلف و شدیدی  در نظر گرفته می شود. اما در ماده ۸۲ قانون جمهوری اسلامی ایران مجازات تجاوز به عنف حکمش اعدام است. در واقع چون تجاوز عملی نامشروع و با زور است هر قانونی در تمامی کشورها آن را نفی کرده و مخالف انجام چنین عملی هستند. در این مقاله موسسه حقوقی صاحب اندیشه همراه ما باشید.

تجاوز به عنف چیست؟

عنف در لغت به معنای زور و خشونت است و منظور از تجاوز به عنف نزدیکی جنسی با استفاده از غلبه و قهر بدون رضایت زن می باشد که البته باید توجه داشت در برخی از پرونده ها اثبات بدون خواست و رضایت قربانی که عمل تجاوز جنسی بر روی آن انجام شده روند رسیدگی به پرونده را با مشکلاتی رو به رو می سازد. پس بنابراین قانون تجاوز به عنف را تنها رابطه جنسی دانسته که از چهارچوب مشروع ازدواج موقت و دائم خارج باشد. به عبارت دیگر فقها و قانون تجاوز به عنف را نوعی زنا دانسته که زن در آن هیچ گونه رضایتی از رابطه نداشته و تجاوز به زور و خشونت انجام شده  باشد. پس بنابراین خشونت و زوری که در میان رابطه زناشویی اتفاق می افتد طبق قانون، تجاوز نام ندارد.

ریشه های تجاوز به عنف

در حقیت تجاوز به عنف نوعی از انحرافات جنسی است که هر شخصی به دلایل مختلف نمی تواند از طریق قانونمندی و مشروع رابطه انسانی و عادی را برقرار کرده و نیازمندی های خود را برطرف نماید بلکه بر خلاف میل طرف مقابل با زور و خشونت، رابطه جنسی نا مناسبی را با وی به وجود می آورد. آنچه قابل بحث است بررسی و ریشه یابی علت وقوع چنین جرم های وحشیانه ای است. در واقع تجاوز به عنف حاصل شده از یک اختلال شخصیتی بوده که از دوران کودکی و نوجوانی نشات می گیرد.

به راستی که پدید آمدن چنین شخصیتی مرتبط به دوران رشد روانی بوده یعنی دوران های بلوغ، نهنگی، سالوس، دفعی و دهانی که در دوران های جوانی و میانسالی خود را نشان می دهد. جرم هایی که در خصوص رابطه های جنسی صورت می گیرد عمدتا رابطه مستقیمی با شرایط اقتصادی، فرهنگی و سنی فرد مرتکب شده دارد. البته این نوع جرم ها در بیشتر کشورهای جهان اتفاق می افتد. تجاوز به عنف و تجاوزهای جنسی از آغاز زندگی جمعی بشر تا به حالا وجود داشته است و هم اکنون در جوامع مختلف و بسیاری کشورها با انگیزه های مختلف به وقوع می پیوندد.

تجاوز به عنف در مورد کودکان

تجاوزهای جنسی یک بزه معرفی شده که معمولا در قالب کودک آزاری به صورت مختلفی مانند عورت نمایی، پورنوگرافی، سادیسم جنسی، زنای با محارم و آزار جنسی انجام می گیرد و به دو حالت سادیسم و ماسوخیسم یعنی دیگر آزاری و خود آزاری خودنمایی می کند. معمولا افرادی که به تجاوز جنسی دست می زنند کسانی نیستند که توانایی ندارند رابطه جنسی با جنس موافق و یا جنس مخالف برقرار کنند در واقع دادگاه ها شاهد این بوده افرادی که دارای زن و فرزند هستند مرتکب چنین جرایمی بوده اند.

آیا امکان سلب حضانت بچه از پدر و دادن آن به مادر وجود دارد؟ (همراه با پادکست)

طبق مطالعاتی که بر روی سریال چنین پرونده هایی شده است گاهی اوقات که طرف مورد تجاوز کودک بوده منجر به مرگ شده است. در ایران و حتی کشورهای آمریکایی و اروپایی دیده شده که فرد مهاجم بعد از اینکه قربانی را شناسایی می کند در فرصتی مناسب بعد از ربایش، اذیت و آزار جنسی طرف مورد تجاوز را به قتل می رساند در مجموع تجاوز به عنف توسط افرادی صورت می گیرد که از لحاظ روانی و شخصیتی متعادل نیستند. اغلب این افراد دوران کودکی بسیار بدی را گذرانده اند و مورد خشونت یا تجاوز اطرافیان قرار داشته اند. در برخی از موارد افراد به بهانه انتقام جویی کودکان طرف مقابل را مورد تجاوز قرار می دهند.

کتمان تجاوز های جنسی

بسیاری از قربانیانی که مورد تجاوز قرار می گیرند با در نظر گرفتن پیامدهای قضایی، اجتماعی و خانوادگی ترجیح داده تا موضوع را پیگیری نکنند و برای همیشه مانند رازی در دل نگه داشته شود و حتی با نزدیکان خود نیز صحبتی به میان نمی آورد. اما برای کسانی که قربانی چنین جرایمی هستند و تصمیم گرفته سکوت خود را شکسته و دست به خود کشی بزنند برای اثبات تجاوز در قانون چندین راه پیش بینی شده است که برای مجازات فرد مرتکب می بایست فرد متهم چهار بار اقرار کند و یا چهار مرد عادل شهادت دهند که در نهایت لازم بوده قاضی با توجه به علم خود حکم مجازات را تعیین نماید.

در حقیقت این نوع جرم از دسته جرایمی بوده که فرد قربانی می بایست به موقع از دادگاه و قانون دفاع از خود را دادخواست نماید زیرا آثار به جا مانده از تجاوز به زور و وحشیانه با گذشت زمان سریع  از بین خواهد رفت.

مجازات تجاوز جنسی چیست؟

افراد متجاوز در ابتدا اتهام وارد شده را انکار کرده و حاضر نیستند به گناه خود اقرار کنند. البته تعدادی از مجرمان هم که در جلسات اولیه بازجویی و دادرسی به عمل خود اقرار می کنند در طی روند قضایی یاد گرفته که مانند دیگر مجرمان از انجام عمل خود انکار کند. چون مرتکبان می دانند که تنها مجازات چنین افرادی اعدام است.

راه بعدی که قاضی و دادگاه برای افراد متجاوز قرار داده شهادت دادن چهار مرد عادل می باشد در نهایت قاضی با اعلام نامه پزشک قانونی که بهترین راه عادلانه برای اثبات جرم از طرف قربانی به حساب می آید طبق ماده های ذکر شده در قانون هر کشوری مجازات فرد متجاوز صادر می گردد. که در ایران طبق ماده ۸۶ قانون جمهوری اسلامی ایران جرم تجاوز به عنف صد در صد اعدام می باشد.

حکم قضایی تجاوز های جنسی در کشور ایران

مسئولان قضایی استان ها و کشور در حالی که وعده رسیدگی قاطع و سریع مرتکبان جرایم و متجاوزانی که امنیت و عفت جامعه را بر هم زنند را داده اند. بسیاری از مردم این سوال را دارند که مجرمان جنسی که ممکن است آینده فرد و یا دختران و زنان بسیاری را به نابودی بکشاند چیست؟ در این باره قانون مجازات اسلامی و فقه اسلام به صراحت بیان داشته کسانی که تجاوز به عنف را انجام داده و عفت زنی را لگد مال کند تنها مجازاتش مرگ و اعدام است.

جرم تخریب اموال عمومی

اثبات جرم تجاوز های جنسی

در بیشتر موارد اثبات زنا و اینکه قربانی با قهر و خشونت مورد تعرض قرار گرفته روند حکم مجازات را به تعویق می اندازد. لذا تنها کسی که می تواند ثابت کند که تجاوز به عنف بدون رضایت وی همراه با زور و خشونت انجام شده فرد قربانی می باشد. اثبات نهایی تجاوز های جنسی را پزشک قانونی انجام داده و طبق نامه ای که از پزشک قانونی به دادگاه ارائه می شود قاضی مستلزم بوده رای دادگاه را صادر نماید.

البته پزشک قانونی زمانی می تواند این جرم را به صراحت بیان کند که قربانی در اسرع وقت و بدون از بین رفتن آثار جرم به دادگاه مراجعه کرده باشد. زیرا اگر فرد قربانی خانم متاهل باشد تشخیص تعرض برای پزشک قانونی کمی سخت بوده و نیازمند رسیدگی سریع دارد. اما اگر فرد مورد تجاوز و تعرض جنسی دختر باشد ممکن است آثار باقیمانده از آزارهای جنسی و تجاوز به عنف در وی مدت های طولانی ماندگار باشد.

حکم مجرمانی که تجاوز خود را انکار می کنند

برای صادر شدن حکم قاضی لازم بوده مجرم چهار بار عمل خود را اقرار نماید در غیر این صورت طبق ماده ۱۲۰که در قانون مجازات اسلامی بیان شده قاضی این اجازه را داشته تا نسبت به علم خود و سایر شواهد و  قرائن و البته اقرار افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند حکم مجرم را صادر نماید. البته قبل از صدور حکم قاضی در نظر گرفته تا چهار مرد عادل عمل فرد مجرم را تایید نموده و وی را مجرم قرار دهند. در صدور چنین جرم هایی هر چند مجرم کار خود را انکار کند باز هم قاضی تمرکز خود را بر روی قربانی و زنی گذاشته که مورد تعرض قرار گرفته و عفت و شخصیت او از بین رفته است.

لذا تجاوز های جنسی که بدون رضایت زن انجام شود از نظر قانون مجازات اسلامی حق با قربانی بوده و در نهایت صدور حکم مجازات جان متجاوز  را تهدید خواهد نمود. البته در مواردی که زن و فرد قربانی نتواند از هیچ راهی تجاوز مرد را اثبات کند بنا به علم قاضی ممکن است مجازات های دیگری اعم از زندانی و شلاق و همچنین جزای نقدی برای مجرم در نظر گرفته شود.

اقرار زنان مورد تجاوز در اجرای حکم

طبق قاعده و شرع حقوقی کسانی که علیه خود اقرار کنند از نظر قانونی نافذ است ولی در مورد تجاوز به عنف قاضی اقرار زنان مورد تجاوز و قربانی را حکم محکمی برای تکمیل نمودن شواهد و قرائن به حساب می آورد. در تمامی کشور ها قاضی زمانی می تواند بهترین حکم را در مورد تجاوز به عنف صادر گرداند که زمان زیادی از ارتکاب جرم نگذشته باشد زیرا آثار به جا مانده از این نوع جرایم قابل پاکسازی و از بین رفتنی است دادگاه و مجریان قانون از زنان و دختران درخواست داشته تا در صورت بروز چنین جنایت هایی در اسرع وقت به دادگاه مراجعه کرده تا طبق نامه پزشک قانونی قاضی به صراحت بتواند حکم اعدام مجرم را صادر نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *