پادکست حقوقی صاحب اندیشه

آدرس : تهران ، فلکه دوم صادقیه ، برج افق ، طبقه ششم ، واحد ۶۰۴

مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست ؟

هنگامی که زوج و زوجه بنا به هردلیلی زندگی مشترک برایشان امکان پذیر نباشد و راهی جز جدایی پیش روی خود نبینند تصمیم به طلاق میگیرند و در مورد تمام مسائل مربوط به زندگی با یکدیگر به توافق میرسند. طلاق توافقی دارای شرایطی است که البته کاملا به زوجین بستگی دارد و این مواردی که زوجین با یکدیگر توافق میکنند نیز برای دادگاه محترم است و در رای دادگاه ذکر میگردد.

اما مهم ترین موارد توافقی عبارتند از:

  • حضانت
  • اجرت المثل
  • نفقه
  • جهیزیه
  • مهریه

موارد ذکر شده در فرمی به نام فرم توافق زوجین تنظیم میگردد. در این فرم معمولا حق اعتراض تجدید نظر و همچنین فرجام خواهی برای زوجین ساقط میگردد تا هم روند طلاق تسریع گردد و هم اینکه مشکلات حاشیه ای طلاق کمتر شود.

مراحل طلاق توافقی

مرحله اول :

مشاوره اجباری
زوحین باید قبل از هر چیزی به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه کنند تا پس از انجام مراحل مشاوره و در صورت لازم، گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کنند. زوجین باید برای این منظور به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین مراجعه کنند.

مرحله دوم :

تقدیم دادخواست
مرحله بعد، تقدیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی میباشد.

مرحله سوم :

تعیین وقت دادرسی
ابتدا پیامک صدور ابلاغیه به زوجین ارسال میشود تا به سامانه ثنا مراجعه کنند و بوسیله ابلاغ الکترونیکی، وقت رسیدگی دادرسی خود را مشاهده کنند.

مرحله چهارم :

حضور در دادگاه
پس از مشخص شدن وقت دادرسی، زوجین یا وکلایشان میبایست در تاریخ و ساعت تعیین شده به دادگاه خانواده مراجعه کنند.

مرحله پنجم :

مشاوره در دادگاه
پس از پرداخت هزینه مشاوره، زوجین یا وکلایشان باید مراجعه به واحد مشاوره در دادگاه مراجعه کنند. سعی بر این است تا مشکلات زوجین در این مرکز حل شود تا از طلاق جلوگیری شود. پس از طی کردن جلسات مشاوره در صورتی که طرفین به جدایی و طلاق اصرار بورزند مشاورین خانواده نسبت به طلاق یا عدم طلاق طرفین اظهار نظر میکنند.

در ادامه توافق نامه به امضای مشاور خانواده و طرفین میرسد و به آنها تحویل داده میشود تا توافق نامه را برای طلاق توافقی به دادگاه ارائه نمایند.

مرحله ششم :

احراز باردار بودن یا نبودن زوجه
جهت احراز بارداری زوجه 3 راه وجود دارد:
اول) مراجعه به آزمایشگاه
زوجه میبایست با مراجعه به آزمایشگاه و انجام آزمایش های مربوطه نسبت به صدور گواهی عدم بارداری و سپس صدور گواهی عدم سازش از سوی دادگاه اقدام کند.
دوم) اقرار زوجه
با اقرار زوجه مبنی بر عدم بارداری دادگاه حکم عدم سازش را صادر میکند اما اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق انجام نمیشود مگر اینکه زوجه با مراجعه به آزمایشگاه، گواهی عدم بارداری را به دادگاه ارائه کرده باشد.
سوم) اتفاق نظر طرفین
در صورتی که طرفین به وجود جنین اقرار کرده باشند در گواهی عدم سازش گنجانده میشود.

مرحله هفتم :

حضور مجدد در دادگاه
در این مرحله زوجین باید به دادگاه مراجعه کنند و دادگاه با توجه به مراحل انجام شده و نظر مشاور و توافقات طرفین گواهی عدم امکان سازش را صادر میکند.

مرحله هشتم :

مراجعه به دفتر طلاق

بیشتر بخوانید  گواهی انحصار وراثت

پس از انجام تمامی مراحل طلاق توافقی فوق، در این مرحله و پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، زوجین به دفتر طلاق مراجعه میکنند و صیغه طلاق جاری میشود و پس از ثبت آن فرآیند طلاق توافقی به پایان میرسد.
در ادامه این مقاله “صاحب اندیشه زرین” به بررسی برخی از نکات مهم در مورد مراحل طلاق توافقی میپردازد.

مشاوره اجباری طلاق توافقی چیست

طبق قانتون حمایت خانواده مصوب 1391 مشاوره قبل از طلاق الزامی شده است و این توافق بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی انجام شده است تا متولی مشاوره قبل از طلاق و همچنین مراکز مشاوره زیر نظر سازمان بهزیستی باشد. این طرح در سال های اخیر تا حدودی در کاهش طلاق موثر بوده است و این مزیت را ایجاد کرده تا زوجین از تصمیمات احساسی دست بردارند و مشکلات خود را با یک شخص متخصص در میان بگذارند تا شاید از طلاق صرف نظر کنند و به زندگی خود بازگردند.

زوجین برای مشاوره میتوانند به سایت سامانه تصمیم مراجعه کنند.
پس از ثبت نام در سایت فوق و وارد کردن مشخصات، تاریخ مراجعه و مرکز غربالگری مورد نظر را انتخاب میکنند و پس از مراجعه به مرکز غربالگری به یکی از مراکز مشاوره تحت نظر بهزیستی برای مشاوره معرفی میشوند تا زوجین اولین گام مراحل طلاق توافقی را برداشته باشند تا قبل از هر چیز به مشاور مراجعه کرده باشند بلکه از طلاق صرف نظر کنند.
پس از طی جلسات مشاوره اجباری اگر زوجین بر طلاق اصرار داشته باشند گواهی عدم انصراف از طلاق به آنها داده میشود و با استفاده از این گواهی میتوانند درخواست طلاق خود را از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنند.
تعداد جلسات مشاوره قبل از طلاق حداقل 5 جلسه میباشد و همچنین حداقل 45 روز به طول می انجامد.

هزینه مشاوره طلاق

هزینه مشاوره هر جلسه و برای هر یک از زوجین حدود 52 هزار تومان میباشد.

مهریه طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی بر اساس توافقی است که زوجین انجام داده اند که چند حالت دارد. اول اینکه زوجه تمام مهریه خود را بذل میکند و چیزی بر عهده شوهر نمیماند. حالت دوم اینکه بخشی از مهریه خود را میبخشد و طرفین توافق میکنند که باقی مهریه را یا به صورت یکجا و یا به صورت قسطی، شوهر به زن پرداخت کند. حالت دیگر این است که تمام مهریه درج شده در عقد نامه به صورت یکجا و یا قسطی به زوجه پرداخت شود.

حضانت فرزندان و طلاق توافقی

فرزندان دختر بالای 9 سال و پسر بالای 15 سال از سن حضانت خارج هستند و دادگاه تکلیفی بر آنها ندارد تا حضانت را مشخص کند.
اختلاف نظر هایی که در آینده ممکن است برای حضانت فرزندان بوجود بیاید را دادگاه با توجه به مصلحت فرزند مشخص میکند که حضانت بر عهده کدامیک از طرفین باشد.
حضانت فرزند تا 7 سالگی بر عهده مادر میباشد و پس از آن پدر حضانت فرزند یا فرزندان را بر عهده دارد.

نفقه فرزندان و طلاق توافقی

به طور کلی نفقه فرزندان بر عهده پدر میباشد، اما مادر میتواند با تعهد کتبی و امضای زوجین، نفقه فرزند یا فرزندان را بر عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید  ادله مشروعیت ازدواج موقت ازمنظر فقه شیعه

ملاقات فرزندان و طلاق توافقی

در صورت جدایی زوجین هر کدام از طرفین که فرزند را حضانت نمیکنند حق ملاقات فرزند خود را دارند. زمان و مکان ملاقات را زوجین طبق توافق خود مشخص میکنند و در صورت اخلاف نظر دادگاه در این مورد تصمیم میگیرد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

1- اصل عقدنامه
2- اصل شناسنامه
3- کارت ملی زوجین
4- صورتجلسه توافقات زوجین در صورت اعطای وکالت طلاق توافقی
5- آزمایش عدم بارداری (در صورتی که زوجه ادعای دوشیزگی ندارد)
6- گواهی بکارت (هنگامی که زوجه ادعا داشته باشد غیر مدخوله است)
7- شرکت در جلسات مشاور خانواده و غربالگری و دریافت گواهی عدم سازش
8- نظریه کتبی مشاور خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *